sobota, 27 lipca 2013

육회 / Yukhoe - tatar po koreańsku

육회 czyli fonetycznie jukhłe to jedno z wielu dań typu hoe co w kuchni koreańskiej odnosi się do potraw z surowego mięsa. Nie będę rozwodził się nad składnikami, bo je wyczytacie poniżej. Zacznę więc od wyglądu i smaku. Nim robiłem swoje pierwsze 육회 zobaczyłem zdjęcie tej potrawy gdzieś w internecie i z miejsca było 'so much want'. Perspektywa surowego mięsa zawsze napawa mnie radością jakolwiek to głupio nie brzmi, a fakt, że jest to danie z jednej z moich ulubionych kuchni to nie mogłem przejść obok obojętnie. Smak...smak jest wyrazisty choć nie zabija on delikatności surowej wołowiny a miękka słodka gruszka i chrupiący ogórek jako dodatki spisują się bardzo dobrze. Ja się już nagadałem i mam nadzieję, że zachęciłem Was do zrobienia sobie / swojemu mężczyźnie (bo facetów to raczej nie muszę namawiać na robienie tatara) tego dania.

Składniki :

-400g ligawy wołowej
-6-9 ząbków czosnku (zależnie od wielkości)
-2 łyżeczki (z górką) miodu
-2 łyżki oleju sezamowego
-1/5 łyżeczki soli
-1/4 łyżeczki pieprzu
-2 żółtka
-1 ogórek 
-1 gruszka
-łyżeczka prażonego sezamu
-łyżka orzechów piniowych (opcjonalnie, ale spoko, żeby były)
-sos sojowy i pasta chilli (do podania)

Przygotowanie :
1) Wołowinę (najlepiej lekko zmrożoną) pociąć na cieniutkie niedługie paseczki lub 'zapałki'. Obranego ogórka i gruszkę pociąć w słupki (na zapałki). Gruszkę moczyć w szklance wody z łyżeczką cukru około godziny to zapobiegnie utlenianiu i zmianie koloru.
2) Czosnek obrać i bardzo bardzo bardzo drobno posiekać. Następnie dodać miód i olej i dokładnie wymieszać. Dodać sól i pieprz po czym wymieszać z mięsem.
3) Spróbować i doprawić na słoność (powinno być mniej słone, niż docelowe, bo będzie jedzone z sosem sojowym.). Odcedzić i osuszyć w miare gruszkę.
4) Na talerzu ułożyć 'kopiec' z mięsa na wierchu robiąc delikatnie wgłębienie do którego pójdzie żółtko (delikatnie, tak żeby nie przebić). Z jednej strony ułożyć gruszkę, a z drugiej ogórka obok stawiając miseczkę z sosem sojowym i pastą chilli którą doprawia się mięso podczas jedzenia. Przystroić sezamem i orzechami pinii. Smacznego!
5*) Drugą opcją podania, bardziej przystawkową jest ułożenie niewielkiej ilości mięsa na liściu cykorii w towarzystwie 1-2 słupków gruszki i ogórka i uprzednim doprawieniu sosem sojowym i pastą chilli. Ta opcja nadaje się dobrze na przekąskę na imprezy lub jako bardziej 'mobilna' wersja dania. Szczerze to polecam pierwszą bo i tak zjecie wszystko od razu. (Podałem niby proporcje na 2 osoby, ale ja wchłonąłem prawie pół kilo surowej wołowiny sam, więc radzę robić więcej) Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz