poniedziałek, 9 grudnia 2013

Jogurtowy kurczak z ryżem a 'la bliski wschód

Miałem wielką ochotę na mocno doprawiony, aromatyczny ryż w stylu bliskowschonim, ale nie miałem czasu go zrobić bo albo jadłem w pracy albo w szkole. W końcu nastał weekend i miałem dużo czasu na gotowanie, a fakt, że w moje posiadanie wpadło trochę szafranu przyśpieszył cały proces. Nie wiedziałem na początku co do ryżu podać bo tak sam ryż jeść to smutno. Przypomniało mi się, że Mama robiła kiedys kurczaka wcześniej marynując go w jogurcie, zabrzmiało mi to jak dobry pomysł, zebrałem mózg do pracy, dupe w troki do sklepu i spełniłem swoje kuchenne widzimisię.
W przepisie podaje proporcje na jakieś 2/3 porcje, zależy od apetytu, normalnie zrobiłbym większą ilość, ale wolę zjeść kilka różnych dań w ciągu tygodnia, niż nawarzyć cały gar jedzenia i męczyć to samo kilka dni pod rząd lub mrozić. A w ciągu tego tygodnia planuje jeszcze pizzę z krewetkami i awokado oraz curry z kurczakiem i krewetkami z duża ilością warzyw. Mam nadzieję, że się uda wszystko jak trzeba! ;)




Składniki :
sos :
-1 (pojedyncza) pierś z kurczaka
-3/4 szklanki pełnotłustego jogurtu
-3 posiekane zabki czosnku
-1 posiekana papryczka chilli
-1/2 łyżeczki kolendry
-1/2 łyżeczki kuminu
-szczypta szafranu i szczypta kardamonu (jeżeli zostaną po gotowaniu ryżu)
~1/2 łyżeczki soli (lub więcej do smaku)
ryż :
-1 szklanka ryżu
~1,5 szklanki bulionu
-1/2g szafranu
-1/3 łyżeczki kardamonu
-2 ząbki czosnku
-1/3 szklanki nerkowców
-1 łyżka oliwy
-1 łyżeczka mięty
-sól do smaku
-sok z połowy cytryny (lub więcej do smaku)


Przygotowanie
1) Kurczaka oczyścić, umyć i osuszyć. Pociąć w kostkę, wymieszać z pozostałymi składnikami sosu i odstawić na godzinę do lodówki.
2) Ryż dokładnie opłukać kilka razy w zimnej wodzie (po ostatnim płukaniu woda powinna być prawie przeźroczysta). W garnku umieścić ryż i zalać bulionem z szafranem i kardamonem. Zagotować, zmniejszyć ogień do minimum i gotować pod przykryciem ~12 minut, lub aż będzie prawie gotowy.
3) Na rozgrzanej oliwie zesmażyć cebulę pociętą w kostkę i czosnek. Dodać ryż i rozbić na ziarna za pomocą widelca. Dodać sok z cytryny, miętę i wymieszać. Doprawić do smaku solą.
4) Sos przełożyć do garnka, ustawić na minimalnym ogniu i dusić bez przykrycia ~20 minut co jakiś czas mieszać.
5) Podawać sos na gorącym ryżu, posypać prażonymi nerkowcami i posiekana kolendrą oraz przyozdobić cząstką cytryny na talerzu. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz