poniedziałek, 22 września 2014

Żurek na domowym zakwasie

Moja kontrybucja do projektu regionalnych smaków. Chciałem zrobić cebularze, ale niestety daniem głównym tego nazwać nie można. Potem pomyślałem o bigosie - nope, już robiłem, a może tak barszcz czerwony? Nope, już robiłem...Żurek? O tak. Padło na żurek! Szkoła zapewniała mi składniki więc poszalałem troche z ilością mięsa, ale było warto! Smakuje tak samo jak w domu, choć to nie to samo ;P





Składniki
zakwas :
-6 łyżek mąki żytniej
-500ml przegotowanej wody
-3 ząbki czosnku
-2 liśćie laurowe

Do wyparzonego naczynia (plastikowe, kamionkowe lub jakiekolwiek niemetalowe) wsypać mąkę, zalać chłodną wodą i odstawić na tydzien w ciemne miejsce. Po 4-5 dniach dodać posiekany czosnek i ziele angielskie. Po 7-10 dniach wykorzystać lub trzymać w lodówce max. 2 tygodnie.

zupa:
-2 litry bulionu (najlepiej na kościach wieprzowych i wołowych, ale bulion z kurczaka też da radę)
-1,5kg kiełbas - wędzonej / białej, jak kto lubi
-200g boczku wędzonego
-2 nieduże ziemniaki
-1 marchewka
-3 ząbki czosnku
-1 - 2 łyżki chrzanu
-5-6 łyżek śmietany
-2 łyżki majeranku

Przygotowanie :
1) Kiełbasę ugotować, jeżeli jest surowa. Boczek pociąć w grube plastry, kiełbasę wdłuż na pół. Grillować mięsa z obu stron, aż będą złote i pachnące.
2) Do gotującego się bulionu wlać wymieszany zakwas, dokładnie wymieszać i zagotować. Dodać ziemniaka pokrojonego w kostkę, marchewkę w półplasterki, wyciśnięty czosnek i mięso. Gotować 20-30 minut, aż ziemniaki będą miękkie.
3) W misce zaprawić śmietanę (wlać chochle zupy i rozmieszać) a następnie przelać do garnka i wymieszać. Dodać majeranek i chrzan. Doprawić solą i około 1/3 łyżeczki grubomielonego pieprzu.
4) Podawać w wydrążonym chlebie, lub talerzu. Koniecznie z jajkami ugotowanymi na twardo i śmietaną. Smacznego!

1 komentarz: